Empathise | همفکری و همدلی
اولین مرحله فرآیند تفکر طراحی، به دست آوردن درک همدلانه از مشکلی است که برای حل آن تلاش میکنید. این شامل مشاهده، تعامل و ارتباط با افراد برای درک تجارب و انگیزههای آنها و همچنین غوطهور کردن خودتان در محیط است بسته به محدودیتهای زمانی، مقدار قابلتوجهی از اطلاعات در این مرحله برای استفاده در مراحل بعد و تعریف بهترین درک ممکن از کاربران، نیازها، و مشکلاتی که زمینهساز توسعه آن محصول خاص هستند، گردآوری میشود.
Define the problem | تعریف مشکل
شما باید به دنبال تعریف مشکل به عنوان روش انسان محور باشید.
به جای تعریف مشکل به این شکل “ما باید سهم بازار محصولات غذایی خود را ۵ درصد افزایش دهیم”
راه بهتری برای تعریف وجود دارد، ” دختران نوجوان باید غذای مقوی بخورند تا رشد کنند، سالم و بزرگ شوند.”
“چگونه ممکن است ما دختران نوجوان را تشویق کنیم که عملی را انجام دهند که به آنها سود میرساند و همچنین شامل محصول یا سرویس شرکت شما هم میشود؟”
Ideate | ایده پردازی
think outside the box بطور خلاصه متفاوت فکر کنید.
صدها تکنیک ideation مانند Brainstorm، Brainwrite، بدترین ایده ممکن و scamper وجود دارد. Brainstorm و بدترین ایده ممکن به طور معمول برای تحریک تفکر آزاد و توسعه فضای مشکل به کار میروند. مهم است که در ابتدای مرحله ideation ایدهها و راهحلهای بسیار زیادی به دست آورید. شما باید تکنیکهای دیگری را در پایان مرحله ideation انتخاب کنید تا به شما کمک کند تحقیقات خود را بررسی کرده و آزمایش کنید تا بتوانید بهترین راه را برای حل یک مشکل پیدا کنید یا عناصر مورد نیاز برای گریز از آن را فراهم کنید.
Prototype | نمونه اولیه
تیم طراحی اکنون تعدادی از نسخههای ارزان را تولید میکند، این یک مرحله آزمایشی است و هدف شناسایی بهترین راهحل ممکن برای هر کدام از مشکلات شناساییشده در طی سه مرحله اول است. یکی از آنها مورد بررسی قرار میگیرد و یا پذیرفته، بهبود یافته و مورد بررسی قرار میگیرد، یا براساس تجربیات کاربران رد میشود. در پایان این مرحله، تیم طراحی ایده بهتری از محدودیتهای موجود برای محصول و مشکلات موجود خواهد داشت و دیدگاهی روشنتری نسبت به نحوه رفتار کاربران واقعی، تفکر، و تعامل با محصول نهایی خواهد داشت.
TEST | ارزیابی نهایی
توجه داشته باشید که پنج مرحله هیچگاه متوالی نیستند و تا زمانی که شما نتیجه مناسب را نگرفته اید باید بطور منظم بین مراحل محصول را ارزیابی و تست کنید.
طراحان یا ارزیابها، محصول کامل را با استفاده از بهترین راهحلها که در طول فاز نمونهسازی شناسایی میشوند، تست میکنند. این مرحله نهایی ۵ مرحله است، اما در یک فرآیند تکراری، نتایج تولید شده مجدد وارد چرخه میشود.
منبع :
the five-stage Design Thinking model proposed by the Hasso-Plattner Institute of Design at Stanford university