آیا تا به حال فکر کردهاید که چه تفاوتی بین فیریلنسرهای موفقی که وقت آنها هم تا ماهها پر است با کسانی مداوم به دنبال پروژه بعدی میگردند، هست؟ بنظر میرسد که موفقترین فیریلنسر دارای چند ویژگی مشترک هستند که آنها را از بقیه متمایز میکند.
۱. آنها یک چارچوب ذهنی دارند
موفقترین فیریلنسرها همیشه درحال به روز کردن خودشان و به دنبال یادگیری هستند. آنها یک چارچوب ذهنی را در پیش میگیرند و درک میکنند که همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری و ارتقا وجود دارد، و هیچوقت تصور نمیکنند که همه چیز را میدانند.
۲. آنها سیستمها را راه اندازی میکنند
سیستمها یکی از بهترین راهها برای بقای بیزنس آزاد شما هستند. سیستم ها را میتوان در همه زمینهها استفاده کرد از پردازنده مشتری گرفته تا فاکتور و بازاریابی. سیستمها میتوانند در جریان کار شما موثر باشند و زمانی بهترین نتیجه را میدهند که بتوانید آنها را به صورت جزئی اتوماتیک کنید. به مواردی مانند صورتحساب فکر کنید، شاید لازم باشد صورتحساب خود را به صورت دستی ارسال کنید، اما میتوانید ریمایندر تنظیم کنید که در موعد مقرر به شما یادآوری کند.
این کار وقت شما را آزاد میکند تا روی سایر فعالیتهای تجاری پولساز تمرکز کنید، به جای اینکه مرتب چک کنید که آیا فاکتورها پرداخت شدهاند، یا برای مشتریانی که پرداخت نکردهاند یادآوری ارسال کنید، میتوانید به صورت هفتگی یا دوبار در هفته چک کنید تا وضعیت فاکتورهای معوقه را ببینید.
۳. آنها پیگیری میکنند
پیگیر مشتری ثابت و مشتری احتمالی بودن، بخش جدایی ناپذیر از تجارت هر فیریلنسر موفق است. پیگیری بطور کلی چند نکته کلیدی دارد.
اولین بار برای پیگیری زمانی است که از سمت مشتری شما پاسخی دریافت نشود. پس از اولین مکالمه و دیدار آشنایی، و بعد از اینکه پروپوزال خود را ارسال کردید اگر ظرف چندین روز پاسخی دریافت نکردید باید پیگیری کنید. همچنین پس از ارسال هرچیزی بعد از چند روز بازخورد بگیرید و پیگیری کنید که راضی بودند یا نه، بهتر است که برنامه ریزی داشته باشید و اگر بعد از آن روز مقرر خبری از بازخورد نبود خودتان دست بکار شوید.
حتی اگر پس از چندین ماه پیگیر مشتری خود شوید برای کسبوکار شما امتیاز خیلی خوبی محسوب میشود.
با این وجود، چیزی که بسیاری از طراحان نادیده میگیرند، پیگیری پساز اتمام پروژه است. پیگیری کردن شما پس از چند ماه بعداز اتمام پروژه امتیاز خیلی خوبی برایتان محسوب میشود و اطمینان از اینکه آنها از خدمات شما راضی هستند و همه چیز به خوبی پیش میرود، باعث همکاری های بیشتری هم میشود.
درصورتی که چیزی درست پیش نرود، پیگیری کردن این فرصت را برای شما فراهم میکند تا مشکلات را رفع کنید و روابط خود را با مشتریان تقویت کنید. در حقیقت باعث اعتماد بیشتر برای شما میشود، وقتی مشتری میبیند که شما پای کار خود ایستادهاید و برای رضایت آنها ارزش قائل هستید نتیجه مطلوبتری دارد.
۴. آنها یک محیط متمرکز ایجاد میکنند
محیط کار متمرکز برای همه متفاوت است. برخی از فیریلنسرها با کمی سروصدا در اطرافشان مشکلی ندارند و بهترین کار خود را هم انجام میدهند. بعضیها در محیط کاملااا ساکت فقط میتوانند کار کنند، بطور کلی بعضی ها با صداهای اطراف مشکلی ندارند اما بعضی دیگر فقط در سکوت مطلق میتوانند کار کنند.
نکته اصلی این است که عوامل مزاحم را از بین ببرید و شما راحتتر کار کنید. این میتواند شامل خاموش کردن گوشی شما باشد، یا داشتن دفتر کار که در آنجا بدون مزاحمت دیگران کار کنید، یا گذاشتن آهنگی که شما را وادار به کار کردن بکند. هر محیطی که میدانید در آن تمرکز دارید را فراهم کنید، این رمز موفقیت بهترین فیریلنسرهاست.
۵. آنها هرروز بازاریابی میکنند
در حالی که برخی از فیریلنسرهای موفق نیازی به بازاریابی به صورت سنتی ندارند و مشتریان جدید خود را از طریق بازاریابی دهان به دهان به دست میآورند، این به معنا نیست که آنها هیچوقت برای خود بازاریابی نمیکنند.
نوشتن مقالات، پست کردن کار در سایتهایی مانند Dribbble، و تعامل با افرادی که با آنها همکاری کنند، همه بازاریابی هستند.
۶. آنها به روند و پیشرفت خود فکر میکنند
موفقترین طراحان فیریلنس در مورد بایدها و نبایدهای کار خود تامل میکنند، و میخواهند که مطمئن شوند که در حال رشد و پیشرفت هستند و هیچ چیزی مانع پیشرفت آنها نمیشود. ارزیابی مداوم به آنها این امکان را میدهد که همیشه در حال توسعه خود و تکنیک ها باشند. زمان بگذارید و بعد از هر پروژه آن را بررسی کنید و ببینید چه چیزی هنوز احتیاج به ارتقا دارد.
۷. آنها با همفکران خود همنشینی دارند
تیر و تخته همیشه باهم جورن. تعداد زیادی از طراحان فیریلنس وجود دارند که فقط به خاطر پول کار میکنند، و واقعا به ارتقا سطح و مهارت خود اهمیت نمیدهند. اگر میخواهید موفقیت حقیقی را بیابید، اینها طراحانی نیستند که شما باید با آنها سر و کار داشته باشید و یا با آنها کار کنید.
در عوض، به دنبال طراحانی باشید که بهتر از شما هستند، که دائما چیزهای جدیدی یاد میگیرند یا مهارتهای جدیدی را توسعه میدهند و میخواهند بهترین طراحان ممکن باشند. اینها افرادی هستند که میتوانید با آنها روابط حرفهای برقرار کنید.
۸. آنها کمتر قول میدهند و بیشتر عمل میکنند
کمتر قول دادن و بیشتر عمل کردن یکی ار تاکتیکهای مورد علاقه من است. قول ندادن یا کمتر قول دادن برای انجام یک پروژه سر موعد مقرر، از شما در صورت بروز مشکلی محافظت میکند. زندگی است و اتفاقات ناخواسته، گاهی اوقات شما فکر میکنید که یک پروژه را ظرف دو روز به پایان میرسانید اما مشکلات به شما این اجازه را نمیدهند و مجبور میشوید از مشتری خود عذرخواهی کنید یا بهانه بیاورید.
قول ندادن یا کمتر قول دادن برای انجام یک پروژه سر موعد مقرر، از شما در صورت بروز مشکلی محافظت میکند.
اما در صورتی که مشکلی نیاید و همه چیز به خوبی پیش برود، و پروژه را زودتر به مشتری تحویل دهید، آنها از کار شما خوشحال میشوند و تمایل دارند که با شما بیشتر همکاری کنند.
۹. آنها میدانند که چطور بگویند “نه”
موفقترین فیریلنسرها در کار خود بسیار سختگیر هستند، و با هر مشتری کار نمیکنند. آنها پروژههایی را انتخاب میکنند که سرگرم کننده و چالش برانگیز باشد و مهارتها و حرفه خود را ارتقا دهند. اوایل کار لازم است که هر پروژهای را بپذیرید تا بتوانید مهارت و اعتبار خود را افزایش دهید، اما هنگامی که اعتبار شما افزایش یافت باید در انتخاب مشتری های خود دقت بیشتری به خرج بدهید.
۱۰. آنها میدانند در چه چیزی مهارت دارند
تعداد بسیار کمی از طراحان وجود دارند که در هر کاری تبحر دارند. بهترین طراحان تشخیص میدهند که نقاط قوت آنها چیست و در چه مواردی کم میآورند. اگرچه ممکن است نقاط ضعف خود را بهبود دهند، اما تشخیص میدهند که بهتر است نقاط قوت خود را ارتقا دهند تا در آن موارد استثنایی شوند.
سعی نکنید که در تمام زمینهها بهترین باشید، وقت خود را تلف نکنید و کاستیهای خود را بپذیرید. برای مثال اگر شما در طراحی لوگو تبحر دارید چرا باید وقت خود را برای طراحی یک سایت هدر دهید؟ پروژه هایی را بپذیرید که میدانید از پس آنها به خوبی برمیآیید.
اجرای تنها چند مورد از این ایدهها میتواند کسبوکار مستقل شما را بهبود بخشد و شما را در مسیر موفقیت بیشتری قرار دهد. به آنچه طراحان از آنها تمجید میکنند توجه کنید و از عادات، جریانهای کاری و شیوههای کسبوکار آنها الهام بگیرید.